Кейси по інноваціям 4.0 – апдейт 2021, завдання на 2022
звіт з семінару Промислового форуму 16 листопада
16 листопада в рамках промислового форуму відбувся семінар «Кращі кейси Індустрії 4.0» АППАУ. В ньому взяли участь провідні фірмі – члени АППАУ з презентацією своїх інноваційних рішень – IT-Enterprise, Waites, a-Gnostics, Triada-Welding, Фанук-Україна, Метінвест Діджитал. Даний звіт надає головні тези виступів спікерів та пропонує наступну аженду розвитку в цій сфері для членів нашої асоціації.
Контекст та ключові питання семінару
АППАУ системно займається обліком та аналітикою інновацій 4.0 з червня 2017, коли відбувся перший семінар в Берліні. До нього ми тоді готували спец. брошуру, в якій вже постало питання про опис інноваторів 4.0 та їх рішень. Того ж року, ми разом з CIS-Events провели перший конкурс інновацій 4.0 й визначили переможців. АППАУ також розробила 1-шу версію лендскейпу 4.0, яка супроводжувалась серією публікацій про наші виклики. 2019 року з’явилась 2-а версія лендскейпу І4.0, була проведена конференція по експорту й також було чимало аналітики, зокрема про наші виклики в позиціонування на міжнародній арені. В 2019-20 рр також масу цікавих кейсів ми бачили на щорічних Trans4mation форумах.
В 2021 ми мали багато дискусій та конкретні зрушення в інноваційних екосистемах 3х регіонів – Києва (проект BOWI), Запоріжжя та Харкова (Технологічно-інноваційні дні та перші лендскейпи).
Водночас, у всіх цих подіях останніх років бракувало свідомого фокусу на розгорнутих кейсах та кейс-стаді, як інструменті досягнення цілей з промоції інновацій 4.0.
Відповідно, наш семінар 16 листопада мав продемонструвати не тільки поточний стан вибраних кращих кейсів, але також їх відповідність кращим світовим практикам у виробленні таких кейсів. Також ми очікували оцінки спікерів щодо ролей та значності кейсів, як інструментів розвитку.
Інноваційні кейси – виступи спікерів
Виконавча дирекція АППАУ відкривала цей семінар, й автор цих рядків продемонстрував традиційну структуру кейс стаді (Проблема -> Рішення -> Результати) на власних, екосистемних кейсах, якими займається АППАУ, як бізнес-об’єднання провайдерів рішень Індустрії 4.0. Зокрема, кейс «Як збільшити залучення інноваторів 4.0 до роботи з МСП», що є мейнстримом в ЄС й не менш важливо для України, демонстрував наступні опції:
- Ми постійно збільшуємо кількість метчемейкингових подій та покращуємо їх якість.
- Спільно з кластерами ІАМ ми працюємо над створенням регіональних ландшафтів 4.0, як інструментів інновацій та смарт-спеціалізації.
- Ми покращуємо фінансування та спроможність інвестувати в інноваційні розробки для самих інноваторів 4.0. Яскравим прикладом реалізації цієї стратегії є наша програма EIF та проект BOWI, який каскадно залучає 100 тис, а пізніше ще 240 тис євро саме до українських МСП.
Ми також зачепили тему лідерського позиціонування наших інноваторів 4.0 – як на внутрішніх ринках, та і на зовнішніх. Тут є свої рішення, й зокрема, АППАУ в якості такого позиціонування привела кейс «Індасофт – Україна», як зразковий в силу використання 3х чинників, відображених на рис.
Власне, цей кейс-стаді детально описаний в окремому документі, й ця детальна фіксація – одна з кращих практик, яку наша асоціація широко пропагує. Адже замовникам недостатньо простих усних пояснень чи на 1-2 сторінкових описах. Свіже опитування в рамках кампанії Asset Performance Management дає чіткий фідбек від нашої аудиторії –
професіонали ринку хочуть бачити конкретику в рішеннях, а не рекламу чи піар продуктів, чи компаній.
З іншого боку, це ж опитування каже, що поняття про “конкретику” в кожного своє й наводить цілий спектр різних очікувань у видах та в деталізації контенту. Отже, попасти в свою цільову аудиторію – дійсно не просто.
Микола Коваленко з IT-Enterprise презентував інноваційне low-end рішення ІІоТ по дистанційному моніторингу та контролю встановленого виробничого обладнання. В першу чергу, це рішення застосовується для завдань обслуговування.
Встановити пристрій KOEEBOX й отримувати дані щодо ефективності одиниці обладнання можна всього за 15 хв, звідки позиціонування рішення «Легко, Просто та Швидко». KOEEBOX вже знайшов десятки користовувачів в Україні й продовжує швидко поширюватись. На семінарі Микола Коваленко презентував нову версію пристрою – KOEEBOX Pro може віднині вимірювати не тільки електричні параметри, але включає також в комплект датчики вібрації, температури та тиску. Це дозволяє компанії застосовувати розвинуті алгоритми машинного навчання, цінні саме в сфері предиктивного обслуговування.
Подібне рішення, але в більш орієнтованій на хмарні сервіси власної платформи ІІоТ пропонує американо-українська Waites. Рішення представляв на семінарі Руслан Вальтер, CSO компанії. Безперечною іміджевою перевагою Waites є сильний референс-лист.
Амазон, наприклад, використовує рішення Waites, яке моніторить більше 300 тис датчиків в цілодобовому моніторингу. Завдяки рішенню предиктивного обслуговування, компанія змогла зекономити 30% на витратах на обслуговування, а загальна економія тільки в цьому році складає понад 60 млн доларів США. Як повторює постійно Руслан,
рішення предиктивного обслуговування – це не про ціну, а про цінність, тобто, яку економію, скільки коштів компанії зберігають завдяки новим технологіям.
Ще одне рішення предиктивної аналітики й базоване на алгоритмах машинного навчання представляв СМО a-Gnostics Андрій Старжинський. Андрій представив 2 кейси – 1 про вже рішення предиктивного прогнозу споживання електроенергії й 2-ий – про зовсім новий прототип (мобільний додаток) для предиктивного обслуговування електродвигунів, що базується на звуковій діагностиці. Щодо першого кейсу – рішення вже є тиражованим й добре себе зарекомендувало на багатьох підприємствах холдингів ДТЕК, МХП та Метінвесту. Більше детально про підходи та рішення a-Gnostics, а також виклики data science в промисловості ви можете почути від СТО a-Gnostic Ярослава Недашковського за цим посиланням.
«Метінвест Діджитал» в особі заступника керівника департаменту АСУ ТП Сергія Чуприкова також надав кейс про рішення предиктивного обслуговування, яке реалізується наразі в 3-х активах компанії. Основою рішення є напрацювання SKF, а хмарною платформою виступає Microsoft Azure.
Ще 2 цікаві кейси представили постачальники робототехнічних рішень.
СЕО «Тріада-Зварка» Кирило Красносельский представив 2 інноваційні рішення. Перше – про масштабне впровадження робототехнічних комплексів зварювання від компанії на Казахському ринку, де замовником є провідний холдинг, виробник трансформаторів. Рішення дозволило збільшити продуктивність праці від 4 до 6 раз при 100% відповідності вимогам якості. Другий кейс був про використання роботів в адитивних технологіях – компанія завершила інноваційну розробку для провідних авіакосмічних підприємств, цей проект був частково фінансований USAID.
Директор роботехнічного напряму «Фанук Україна» Михайло Кінебас представив свою компанію й кілька нових кейсів. Роботи Fanuc займають найбільшу долю робототехніки в Україні, й Михайло коротко розповів про історію компанії та портфель продуктів від японського виробника. Дуже цікавим був кейс про застосування предиктивного обслуговування ZDT (Zero Down Time) на виробничій лінії в одного українського замовника. Це перше застосування ZDT в Україні на роботах Fanuc й, власне, мова про те саме – як зменшити простої та втрати на виробництві. Цей кейс також цікавий спробою інтегратора «Фанук Україна» застосувати рішення цифрових двійників.
Завершальна дискусія семінару стосувалась ролі та стану кейс-стаді в Індустрії 4.0. Ми побачили дещо різні оцінки в ролях кейсів. Але консенсус експертів є в тому, що кейси необхідні, їх потрібно більше та різних й по різним напрямам.
Практичні кейси домагають краще усвідомлювати інновації, викликають більше довіри, ніж інші види контенту й краще переконують.
Водночас, вони не діють «автоматично» – кожен замовник вважає себе особливим, й ваш юз-кейс матиме завжди межі в переконанні.
Підсумки семінару 16 листопада
Звісно, кількість представлених інновацій не може покривати всі сегменти Індустрії 4.0. Але те, що ми бачили 16 листопада й ширше, на пром. форумі, добре відображає окремі тенденції Індустрії 4.0, які ми бачимо на ринку:
- Вихід у фазу зрілості рішень предиктивного обслуговування й які базуються на хмарних платформах.
- Зростання рішень та вибору робототехніки (всього на пром. форумі їх була рекордна кількість – більше 10 стендів).
- Зростання популярності Індустрії 4.0 – про це також на форумі говорило багато спікерів.
Стенд АППАУ знаходився якраз напроти публічної сцени виставки, де також 4 дні йшли презентації по Індустрії 4.0. Тому ми мали змогу оцінити й в деякій мірі порівняти те, що пропонували наші члени на семінарі 16 листопада та інші спікери форуму. Моя суб’єктивна оцінка – члени асоціації вигідно вирізняються й ми бачимо значний прогрес за останні 3 роки:
- Всі представлені кейси акцентують на фінансово-економічних показниках й ці дані конкретні.
- Кейси наших інноваторів вже добре структуруються в традиційному підході «Проблематика -> Рішення –> Результати».
- Вони стають все більш візуальними й все більше включають відео.
- Самі інноватори стають більш відкритими й мають менше застережень щодо розкриття своїх пропозицій перед можливими конкурентами.
Окремо, варто відмітити виступ «Фанук-Україна» – чи не вперше за останні 5 років ми бачимо, коли провідний вендор все-ж знаходить серед своїх інтеграторів справді інноваційне рішення й достойно його презентує.
Разом з тим, варто сказати й про наші зони росту – адже цей семінар був також своєрідною репетицією пітчингів, яких у нас ще буде попереду все більше:
- Очевидно, що багатьом нашим інноваторам варто краще фокусуватись на кращому розкритті проблематики клієнтів. Це – вхідна точка будь-якого кейсу й тут нам бракує цифр, фактажу, і до певної міри «драматизму». Тобто без «драми» у висвітленні проблематики, без емоцій «подвиги» наших інноваторів сприймаються не так добре, як могли б – в залі ж люди, а не роботи ) Також варто пам’ятати, що згідно численних досліджень в маркетингу та продажах,
меседжи про больові точки в 4 рази більш ефективні, ніж меседжи про переваги (так звані «УТП»).
- Необхідно також постійно покращувати позиціонування рішень. Як ми вже бачимо, проникнення сучасних технологій Індустрії 4.0 в Україні зростає й ми на ринку все більший вибір пропозицій. Чимало компаній говорить сьогодні про платформи та рішення ІІоТ, про сервісні моделі та про предиктивні алгоритми. Тоді в чому різниця між провайдерами? – не варто залишати ці речі на «здогади та припущення» аудиторії, краще розкривати власне позиціонування більш детально та ясно.
- Обидва вище вказані питання вирішуються в методиці розробки детальних юз-кейсів, які пропонуються АППАУ для допомоги нашим інноваторам з 2018 року. Перші детальні юз-кейси на ПАТ «ФЕД», Інтерпайп, «Юрія – фарм» розроблені з допомогою нашої виконавчої дирекції. Ми також запропонували методику бізнес-кейсів – й на семінарі 16.11 ми наголосили, що речі варто розрізняти – важко створити якісні юз-кейси без детальних бізнес-кейсів. Детальніше про цю та інші маркетингові послуги АППАУ – за посиланням.
Отже, хороша практика кейс-стаді залежить від глибини опрацювання. Й чим більше ви вкладаєте в нього, тим кращі будуть результати просування ваших інновацій.
В цілому, ця зустріч ще раз продемонструвала переваги групових презентацій та дискусій наших інноваторів –
- Ми швидше усвідомлюємо спільні тренди й бачимо себе в них.
- Групова рефлексія про зони росту завжди корисна.
- Ми тут же плануємо наступні кроки.
Наступні кроки
Візуалізація кейсів в форматі відео була включена в програму 16.11 як презентація кейсів від Rubarb Digital. На жаль, ми не змогли повністю виконати цей пункт програми, натомість – 23 листопада ми компенсуємо цю прогалину на спец. івенті з Rubarb digital на тему маркетингу та відео-кейсів.
В широкому контексті наших проектів по Індустрії 4.0, в напрямі просування інновацій та наших інноваторів 4.0 ми також плануємо 5 конкретних дій:
- Включення кейсів інноваторів 4.0 в окремий аналітичний огляд, який планується на січень 2022. Відповідно всі представлені на цьому семінари кейси вже попадають в нього. Виконавча дирекція АППАУ відкрита до розгляду інших подібних кейсів.
- Доповнення новими інноваторами загального каталогу – маркетплейсу на сайті Land4Developers, – ясно що їх кількість вже перевищує сотню.
- Кращі інновації та інноватори запрошуються також до проекту BOWI, де мова йде про експерименти (пілотні проекти) серед 4 вибраних (з 20) МСП, і які фінансуються євро-фондами.
- Включення кращих інновацій 4.0 на форум Trans4mation, який планується в лютому 2022.
- Випуск 3-ьої версії лендскейпу Індустрії 4.0 ми також плануємо до лютого.
Проблематика інновацій та прискорення інноваційного розвитку є також в порядку денному робочих груп (РГ) які створені в комітеті «Цифрової трансформації промисловості». Очевидно, що окремі питання які звучали та обговорювались на пром. форумі будуть винесені в ці РГ.
Ще, цікавою є ідея групування наших інноваторів на спільному стенді на наступний пром. форум в 2022, це питання буде винесено на обговорення загальних зборів в січні 2022.
Додаткові коментарі, пропозиції та відгуки по темі просування інновацій вітаються. Пишіть на info@appau.org.ua або коментуйте в коментарях.
Юрчак Олександр,
ген. директор АППАУ